Jana Nehasilová: Šťastných 18 let v Pet Center

Icon24. 09. 2020 IconSRDCAŘI Z PET CENTER IconPSI, KOČKY, JAK NA TO

Srdcaři a šťastní mazlíčci. Tyhle dvě věci drží paní Janu Nehasilovou v naší společnosti už téměř 18 let. Jak se změnil trh, jakým vývojem prošli naši zákazníci a jaké jsou dnešní trendy? V rozhovoru jsme se dostali až k vlkům…

V Pet Center pracujete téměř 18 let. Jakým vývojem podle vás prošlo krmení?

Krmiva, která jsou dnes považována za průměr až podprůměr dřív bývaly špička. Složení se přitom nezměnilo. Dokladem toho je například značka Royal Canin, který teď lidí haní, že je to samé obilí, dřív to ale bývalo špičkové krmivo. Jenže od té doby se vyvinula inovativní krmiva. Máme grain free, holistické, nebo s přídavkem různých výtažků, antioxidantů atd. Zákazník teď hledá ty, kde je nejvíc masa, hledá kvalitu.

Změnil se nějak poměr cena/výkon když stále zůstaneme u granulí

Myslím, že tenhle poměr je pořád stejný. I některá krmiva ve střední třídě mají skvělý poměr cena výkon. Špičkové jsou pak trochu dražší, ale určitě se vyplatí. Člověk má teď víc možností, co pořídit a rád je využije. Když chce mazlíčkovi dopřát, tak to samozřejmě může být daleko dražší, než tomu bylo dřív.

Vybrat si správně je těžké, ať už jde o hračky, nebo o granule..

O kolik se mohl zvýšit výběr z různých druhů? (granulí, konzerv, pamlsků)

V roce 1998, když jsem začínala, tak na trhu byly asi 3-4 špičkové značky a pár podprůměrných.

Od té doby se ale na trh dostala obrovská spousta krmiv, která jsou specifická. Dnes už téměř nikdo nezná všechny granule, druhy stále přibývají. Pro zákazníka je čím dál tím těžší se v tom vyznat.

Například společnost Vafo tehdy začínala s jednou řadou krmiv střední třídy a teď mají krmiva v několika řadách, grain free, s čerstvým masem, monoproteinové konzervy a celou řadu dalších produktů. Je zkrátka daleko víc typů granulí. Jak jsem zmiňovala, tak trendem je grain free, máme také granule pečené, granule lisované za studena. Je daleko větší výběr.

Před patnácti lety byl velký boom přidávat do granulí výtažky z ovoce, zeleniny a různých zdraví prospěšných bylinek. Teď je to v těch lepších už norma.  Všichni se předhání, s čím navíc by mohli přijít. Potřebují něco extra, co by přilákalo zákazníka. Je nesrovnatelně větší výběr nejen ze značek, ale i typů granulí.  Týká se to ale všeho i konzerv, pamlsků. Také my jsme toho začali víc dovážet, máme i víc privátních značek. Dřív to byl hlavně Gimborn, teď máme i Huhubamboo a spoustu dalších.

Co prodavač stále častěji může slyšet od zákazníka?

Česko bylo vždycky chovatelská velmoc. Rozdíl je v tom, že teď zákazníci ještě více dbají na to, co jejich mazlíčci baští. Hodně lidí dnes mluví o alergiích, nebo intoleranci na určité složky potravy. To třeba patnáct let dozadu nikdo neřešil. Teď si velké množství zákazníků myslí, že má psa, který je na něco alergický. Většinou to však nemá potvrzeno testem od veterináře. Zákazník je lépe informovaný a zabývá se i tím, jaký je původ krmení, které kupuje, zajímá ho obsah masa a kde se krmivo vyrábí. Informace se dnes zákazník dozvídá především na internetu a na Facebooku, ale ne všechny tyto zprávy jsou správné. Pak je hrozně těžké vyvracet mýty, které se šíří mezi lidmi v těchto skupinách. Pozitivní je, že se zvedla informovanost například o problému množíren.

Je něco, čeho si zákazník dnes zvlášť všímá?

Co teď hodně táhne je obal, kde je zdůrazněná příroda. Vlk na obalu výrazně pomáhá s prodeji. Trend „zpět ke kořenům“ a hodně masa je „in“.

Návrat ke kořenům je trendy. 

Funguje něco podobného i na majitele koček?

S kočkami je to složitější. Jsou specifičtější a mlsné. Často mají rády změnu a člověk nikdy neví dopředu, co jim bude chutnat. O to větší radost má zákazník, když se trefí do vkusu své kočky.

Je dnes ještě důležitější poradenství?

Pro radu si chodí lidé celou dobu. Zákazník se vrací tam, kde se k němu chovají slušně, jsou milí a umí poradit. Přidaná hodnota je v tom, že většina našich zaměstnanců jsou chovatelé a dokáží poradit s konkrétními problémy i ze své vlastní zkušenosti. Absolvují množství vzdělávacích kurzů, a to, že trváme na určitém vzdělání nás odlišuje od konkurence. Některé kurzy si děláme sami a jsou tak ušité na míru přesně pro naše potřeby se spoustou praktických informací, které kolegové přímo využijí na prodejně.

Změnila se nějak práce s informacemi?

Změnu vidím hlavně v přístupu k informacím. Dřív jsme hledali informace v knihovně a u ostatních chovatelů, teď je to daleko jednodušší. Na internetu jsou dostupná složení krmiv a spousta dalších informací. Podstatně těžší je dnes orientace v tom množství druhů a typů krmiv. Dnes máme všichni také lepší povědomí o psích sportech, nebezpečí množíren.. Výhodou je i to, že chovatelé dnes mohou být daleko aktivnější ve své komunitě, všechno je totiž urychlené přes sociální sítě a komunikace na nich je daleko intenzivnější. Věci ohledně zvířat často baví i ty, kteří sami zvíře nemají. Pomáhají tomu i pořady, které se snaží zpopularizovat výchovu a výcvik zvířat. Třeba pořady jako Kočka není pes a další. To je prostě atraktivní i pro lajky.

Jak se posunulo Pet Center od té doby, kdy jste nastoupila?

Hodně se rozšířila naše síť. Když jsem nastupovala, měli jsme jen čtyři prodejny. Teď jich je  v Čechách a Slovensku víc než 160.

Čím to, že jste tady vydržela tak dlouho?

V prosinci to bude 18 let od mého nástupu. Baví mě to, že naši prodavači i zákazníci jsou srdcaři. Mají rádi zvířata, kdyby je totiž rádi neměli, tak je nechovají. Pořizují si je proto, že, že se o ně chtějí starat. V Petku mě baví to propojení světa zvířat a lidí. Máme krásnou zpětnou vazbu od zákazníků, protože spousta zákazníků přijde poděkovat za rady. Navazujeme s nimi přátelství, vidíme vyrůstat jejich štěňata, koťata. Často jsou ochotní za zkušenými prodejci jezdit přes půl Prahy, čistě proto, že dobře poradili. Ukazují nám fotky šťastných mazlíčků a to je ta nejlepší odměna.

Pet Center slaví 20 let od otevření první prodejny!

Co byste popřála Pet Center k narozeninám?

Popřála bych, aby Petko i nadále mělo super partu nadšených zaměstnanců a obrovskou spoustu prima zákazníků.